Skladno s ciljem trajnostna mobilnost, kot navedenem v Strategiji lokalnega razvoja (SLR), želimo s projektom, katerega prijavitelj je LAS, preseči problematiko neučinkovitega javnega prevoza ter preučiti možnosti trajnostnega reševanja prevozov na območju LAS Krasa in Brkinov. Na podlagi pridobljenih rezultatov analiz stanja ter potreb prebivalcev območja bomo kot ukrep na področju trajnostnega prevoza v okviru operacije uvedli pilotno izvedbo reševanja problema mobilnosti na območju LAS.
Podpreti želimo aktivnosti, ki bodo na podlagi pridobljenih podatkov in informacij iskale rešitve ter spodbujale dolgoročno vzpostavitev trajnostne mobilnosti ter dopolnjevale že obstoječ sistem javnega prevoza med urbanimi območji (z uvedbo npr. prevozi na klic, prevozi potnikov na poziv ipd.). Ker tovrstnih podatkov žal še nimamo, način pilotne izvedbe puščamo namenoma nekoliko odprt.
Izhodišče
Področje LAS Krasa in Brkinov (z izjemo mesta Sežana) sestavljajo manjša urbana središča med katerimi zaradi pomanjkanja kritične mase uporabnikov ni javnih potniških povezav. V vseh občinah že obstajajo storitve sopotništva, namenjene starejšim prebivalcem, kar bomo še naprej podpirali tudi v okviru te operacije. V predlagani operaciji pa želimo kot nadgradnjo sopotništvu za starejše uvesti sorodne storitve tudi za druge ciljne skupine (mladi, ranljive skupine, osebe brez avtomobila ipd.), ki bodo omogočale sodoben pristop k mobilnosti in bodo prilagojene potrebam ciljnih skupin.
Trajnostna mobilnost
S predlagano operacijo se neposredno navezujemo na ukrep trajnostna mobilnost znotraj tematskega področja Varstvo okolja in ohranjanja narave. Trajnostna mobilnost je način mobilnosti, ki se osredotoča na učinkovit in enakopraven pretok ljudi in blaga s hkratnim minimalnim negativnim vplivom na okolje. Prednost daje trajnostnim oblikam mobilnosti, med katere spadajo javni potniški promet, kolesarjenje in hoja.
V okviru več aktivnih projektov se je na območju LAS Krasa in Brkinov v zadnjih letih veliko pozornost namenilo označevanju ter skrbi za urejenost kolesarskih poti ter hoji kot najbolj trajnostnima načinoma mobilnosti. Kot velika pomanjkljivost pa se je pokazal neučinkovit in drag javni prevoz. Ni pa še operacije, ki bi bila namenjena trajnostni mobilnosti z vidika javnega potniškega prometa, ki se je v več projektih izkazal kot temeljna pomanjkljivost za območje Krasa in Brkinov. Z izjemo posameznih linijskih prevozov, ki so vezani na posamezno ciljno skupino (npr. šolajoči otroci) in s tem vezani na specifične časovne termine (le v času šolskega pouka) med posameznimi (tudi večjimi) kraji kraško – brkinskih občin ni možnosti javnega prevoza. To povečuje delež voženj, ki so opravljene z osebnim avtomobilom in so s tem z vidika trajnosti in varstva okolja manj primerne. Za starejše to problematiko uspešno že naslavljajo storitve sopotništva (npr. Zavod Sopotniki v občinah Divača, Hrpelje – Kozina ter Sežana ter storitev Prostofer v občini Komen), medtem ko so druge ciljne skupine z vidika mobilnosti prepuščene lastni podporni mreži (družina in prijatelji) oziroma odvisnosti od osebnega avtomobila.
S tem namenom želimo v okviru operacije LAS nasloviti problematiko sistema organiziranih prevozov. Ker na to temo ne obstajajo relevantni podatki, le občina Sežana pa ima sprejeto Celostno prometno strategijo (ki se tudi ne uresničuje aktivno), problematika pa je aktualna in relevantna tudi z vidika ciljev Evropskega zelenega dogovora (zmanjšanje emisij CO2), želimo v tej 14 mesečni operaciji izvesti analizo potreb prebivalcev, analizo stanja obstoječih povezav javnega potniškega prometa, izvesti pilotne aktivnosti ter na podlagi pridobljenih podatkov predlagati njihove prilagoditve. Operacijo, katere prijavitelj je LAS torej vidimo le kot začetno fazo pri vzpostavitvi trajnostne mobilnosti na Krasu in v Brkinih, kar je dolgoročni cilj. Predlagana operacija tako sočasno rešuje prepoznan problem območja v najširšem pomenu (tako naravnem kot družbenem) in odgovarja na prepoznane izzive v Strategiji lokalnega razvoja. Glede na to, da gre za ukrep na področju varovanja okolja in ohranjanja narave so vse predlagane rešitve zasnovane na temelju trajnostnih rešitev s področja mobilnosti. Tako načrtovane aktivnosti ne vplivajo negativno na okolje.
Še nekaj dejstev:
- Operacija je inovativna in ustvarja novo dodano vrednost v okolju, saj predlaga uporabo novih metod izvedbe še neobstoječe storitve, pristopov in programov, uvajanje novih storitev ter znanj, hkrati pa uvaja mobilnostne rešitve na širšem lokalnem območju štirih občin, kar je glede na dostopne podatke redkost če ne celo prvi tovrstni primer v Sloveniji.
- Rezultati operacije pozitivno prispevajo k reševanju trajnostne mobilnosti.
- Operacija zagotavlja ohranjanje obstoječega delovnega mesta koordinatorja enote v Zavodu Sopotniki. Naloge koordinatorja enote bodo:
- Izvedba analize potreb na področju mobilnosti.
- Sprejemanje rezervacij prevozov za starejše – koordinacija prevozov (logistika več namenskih vozil).
- Vnašanje podatkov o rezervacijah prevozov v interno spletno aplikacijo, vnašanje in ažuriranje podatkov o prostovoljcih zavoda in podatkov o uporabnikih zavoda.
- Vzpostavljanje sodelovanj s ključnimi deležniki na področju skrbi za starejše in promocije prostovoljstva v lokalnem okolju in promocija prostovoljstva.
- Uvajanje, spremljanje, motiviranje prostovoljcev.
- Pomoč pri pripravi statističnih poročil na podlagi vnešenih evidenc.
- Spremstvo in pomoč uporabnikom brezplačnih prevozov za starejše.
- Skrb za pojavnost zavoda v lokalnih medijih, na spletu in na družbenih omrežjih.
- Pomoč pri pripravi prostora za izvajanje dogodkov in izobraževanj.
- Dodatno izobraževanje in pridobivanje novih veščin, kompetenc in znanj.
- Ponudba dodatnih programov za uporabnike in spremljanje zadovoljstva uporabnikov.
- Pomoč pri skrbi za namenska vozila.
- Pomoč pri drugih nalogah povezanih s koordinacijo storitve v Zavodu Sopotniki.
- Izvajanje aktivnosti v sklopu klicnega centra za storitev Toyota GO.
Vsebinski sklopi ter predlagane aktivnosti
S prevozi na zahtevo želimo zagotoviti večjo mobilnost in možnost trajnostnega načina potovanja med kraško – brkinskimi urbanimi središči oziroma občinami.
Predlagana operacija se bo izvedla v eni fazi, vsebinsko gledano pa je sestavljena iz treh sklopov:
- VSEBINSKI SKLOP: Storitev prevoza za starejše (najem avtomobila za izvajanje prevozov starejših) ter promocijske aktivnosti se bodo izvajale tekom celotnega 13-mesečnega obdobja projekta (julij 2022 – julij 2023) – Občina Divača, Občina Hrpelje – Kozina, Občina Komen, Občina Sežana, ORA Krasa in Brkinov d.o.o.
- VSEBINSKI SKLOP: Priprava analize stanja ter preverjanje potreb prebivalcev na območju Krasa in Brkinov (julij 2022 – september 2022) – ORA Krasa in Brkinov d.o.o., Zavod Sopotniki.
- VSEBINSKI SKLOP: Prilagoditev in najem platforme/aplikacije za rezervacijo prevozov ter izvedba pilotnih aktivnosti za krepitev trajnostne mobilnosti (september 2022 – julij 2023) – Občina Divača, Občina Hrpelje – Kozina, Občina Komen, Občina Sežana, ORA Krasa in Brkinov d.o.o.
Partnerji
Predlagana operacija ohranja 1 delovno mesto, in sicer koordinatorja enote v Zavodu Sopotniki.
V operacijo so kot partnerji vključeni: ORA Krasa in Brkinov d.o.o. – vodilni partner LAS (prijavitelj), Občina Divača (PP 1), Občina Hrpelje – Kozina (PP 2), Občina Komen (PP 3), Občina Sežana (PP 4) ter Zavod Sopotniki (PP 5).
ORA Krasa in Brkinov d.o.o. – vodilni partner LAS Krasa in Brkinov: Glavna aktivnost v celotnem obdobju (14 mesecev) operacije bo skrb vodilnega partnerja LAS za vodenje projekta ter promocijo operacije. V sodelovanju z zunanjim izvajalcem bo pripravljen komunikacijski načrt ter promocijske aktivnosti na relevantnih komunikacijskih kanalih (občinska glasila, družbena omrežja ipd.). V sodelovanju z zunanjim izvajalcem (predvidoma Toyota Adria) bo zagotovljena prilagoditev ter najem platforme (aplikacije) za učinkovito izvajanje storitve prevozov.
Občina Divača, Občina Hrpelje – Kozina, Občina Komen, Občina Sežana: Z izvajanjem storitev sopotništva za starejše ter njihovo nadgradnjo za druge ciljne skupine, bodo občine preko pilotnih aktivnosti v projektu, ki bodo predvidoma trajale med oktobrom 2022 in julijem 2023, v sodelovanju z zunanjim izvajalcem preverjale zanimivost tovrstnih storitev za povezovanje urbanih območij na področju Krasa in Brkinov. To bo občinam tudi prineslo dodatne izkušnje za optimizacijo storitev v prihodnosti.
Zavod Sopotniki, zavod za medgeneracijsko solidarnost, je nastal z namenom pomagati starejšim pri vključevanju v aktivno družbeno življenje in je prav na območju Krasa in Brkinov začel z razvojem sistema sopotništva za starejše. Z medgeneracijskim sodelovanjem želijo preprečiti ali prekiniti izoliranost in osamljenost starejših prebivalcev iz predvsem manjših krajev, ki zaradi oddaljenosti, odsotnosti avta ali slabih prometnih povezav skoraj ne zapuščajo doma. Z brezplačnimi prevozi starejšim omogočajo, da se udeležujejo kulturnih dogodkov, obiskujejo svoje prijatelje, gredo k zdravniku, v trgovino, drugih opravkih ali zgolj na izlet. Tako lahko ne le samostojno in brez skrbi opravijo nujna opravila, temveč ostajajo samostojni in hkrati spletajo nova poznanstva in prijateljstva ter ohranjajo družabne stike s širšo okolico, ki jim je sicer brez avta predaleč in s tem nedosegljiva.
Vrednost projekta
Vloga za operacijo Krepitev trajnostne mobilnosti na Krasu in v Brkinih je bila oddana v pregled Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo konec junija 2022. Gre za pridobljena dodatna sredstva iz Evropskega sklada za regionalni razvoj, ki jih LAS prejel novembra 2020.
Zaprošena višina sofinanciranja operacije znaša 85.607,77 EUR.
Celotna vrednost operacije (z DDV) je 124.034,11 EUR.